Cookie-kontrol

Denne site bruger cookies...

Main Navigation

Main Content

Brobygning: spektakulært projekt i Zhujiang-deltaet

Bygningen af Hong Kong-Zhuhai-Macao-broen er et særligt spektakulært projekt. Her anvendes hver dag ca. 100 stavvibratorer fra Wacker Neuson.

 

The concrete segments for the underwater-tunnel with a length of 180 meters each are built on the island Guishan and thenm sinked at the exact spot in the open sea.

David Wei, Regional President Wacker Neuson Greater China, with chief engineer of this project,Mr. Dong Zheng

Den tidligere britiske kronkoloni Hong Kong anses stadig for at være en pulserende, økonomisk magnet i Riget i midten og en blomstrende by i regionen. For at den kan forblive sådan, udvides gader, jernbaner og veje hele tiden. Bygningen af Hong Kong-Zhuhai-Macao-broen er et særligt spektakulært projekt. Her anvendes hver dag ca. 100 stavvibratorer fra Wacker Neuson.

Ca. 2000 ansatte arbejder her døgnet rundt på den enorme byggeplads. Hovedparten af Hong Kong-Zhuhai-Macau Bridge er 29,6 kilometer lang og har tre kørebaner i begge retninger. Den består bl.a. af to kunstige øer samt en ca. 6 km lang bro-tunnel-konstruktion. De nødvendige betonsegmenter — hvert segment bestå af ca. 27.000 m³ beton — produceres i et stort bassin, der kan fyldes med vand nedefra. Derefter trækker slæbebåde de færdige komponenter gennem slusen og ud til byggepladsen på det åbne hav.

Endvidere er ca. 100 stavvibratorer fra Wacker Neusons førsteklasses model IRFU65 i konstant anvendelse. Stavvibratorerne er en del af det brede produktsortiment inden for betonteknologi, hvor Wacker Neuson har opnået kernekompetencer. Så tidligt som i 1930’erne identificerede virksomheden professionel betonkomprimering som et potentielt strategisk forretningssegment og opfandt stavvibratoren. I dag er stavvibratorer fra Wacker Neuson verdens bedst sælgende. Sikkerhed og præstation har større betydning end nogensinde.

Intet under, at arbejderne i The Second Engineering Company of CCCC Fourth Harbor Engineering Co. Ltd. er meget tilfredse med materiellet og især roser den lave vægt og den fine betjeningskomfort. Endvidere er chefingeniøren Dong Zheng begejstret for Wacker Neusons stavvibratorer: “Sammenlignet med andre produkter er disse maskiner langt mere robuste og driftssikre. De er blevet testet og afprøvet ved mange timers anvendelse. Og fordi samarbejdet med Wacker Neuson er så smidigt, overvejer vi for tiden at anvende virksomhedens formvibratorer til vores næste store projekter.”

Fakta og tal  
Broens samlede længde: 35,6 kilometer
Antal tunnelsegmenter: 33, hver 180 meter langt
Anslået tid: 2009 – 2016
Anslåede projektomkostninger: RMB 38,1 milliarder (ca. US$ 5,8 milliarder)