Cookie-kontrol

Denne site bruger cookies...

Main Navigation

Main Content

Tre spørgsmål om ...

… design og udvikling af den batteridrevne stamper. Michael Steffen har arbejdet med design og udvikling hos Wacker Neuson gennem 30 år. Han er uddannet el-ingeniør. Som leder af en specialafdeling har han ansvaret for områderne el-teknologi og elektronik til entreprenørmaskiner, fra idé til support under serieproduktion.

(copy 11)

Hvad var det, der fik dig og dit team til at udvikle den innovative batteridrevne stamper?

Hvad var det, der motiverede jer ? Vi analyserede markedet for stampere og kunderne meget nøje. I løbet af denne proces så vi, at arbejdsgiverens ansvarsforsikringsselskaber løbende diskuterer emnet udstødningsgasser. Også beslutningstagere og slutkunder diskuterer emnet løbende og skærper konstant kravene med henblik på at beskytte maskinoperatørerne mod de ekstremt høje belastninger fra benzinmotorer. Desuden har vi fulgt udviklingen af ny batteriteknologi gennem mange år og har kunnet iagttage, hvordan batteridrevet værktøj og maskiner hele tiden får en større del af markedet. Samtidigt er priserne på lithium-batterier blevet mere og mere konkurrencedygtige. Som en logisk konsekvens af, at vi er markedsledende indenfor stampere, har vi set, og ser det stadig, som vores ansvar at optimere løsninger til kunderne eller at finde helt nye løsninger. Det var sådan, de batteridrevne stampere blev til.

Michael Steffen, hvad var den største udfordring i forbindelse med design og udvikling?

Den største udfordring er selvfølgelig altid at designe og udvikle et produkt, der opfylder vores kunders forventninger og gør deres hverdag lettere. Det er vi lykkedes med med dette udviklingsarbejde og design. Batteri-teknologi er en udfordring, men det lykkedes os at udvikle teknologien, så den svarer til vores behov. Vi supplerede vores interne know-how om de grundlæggende teknologier, såsom elektrisk teknologi og elektronik, i samarbejde med eksperter fra universiteter og batteriproducenter. Og så tog vi denne ekspertise i brug og udviklede f.eks. et særligt batteri-kølesystem, for det er helt afgørende, at batterier håndteres korrekt.

(copy 13)

Hvordan ser fremtiden for emissionsfrit entreprenørmateriel ud i dit perspektiv?

Den hurtige udvikling af batteriteknologien betyder, at el-drift bliver et stadigt vigtigere alternativ og vil måske til sidst helt erstatte konventionel drivkraft som forbrændingsmotorer på grund af den enkle konstruktion, den emissionsfri drift og de mange muligheder det giver i design, funktioner og ydelse. Udover ren batteridrift vil også hybridløsninger få en større markedsandel, sådan som vi allerede ser det i biler og nu i de første entreprenørmaskiner. Konventionelle litiumbatterier får stadigt stigende energitæthed, og når der først kommer nye lagerteknologier på markedet, vil den rene batteridrift dominere markedet.

(copy 14)

Venligst se her for flere oplysninger om de to batteridrevne stampere AS30e og AS50e:

(copy 16)

(copy 15)