Cookie-kontrol

Denne site bruger cookies...

Main Navigation

Main Content

Wacker Neuson i Rusland

Rusland er et voksende marked, hvor der i de kommende år vil blive investeret milliarder i infrastrukturen og etablering af veje, lufthavne, jernbaner, udvidelse af energi-, affalds- og vandforvaltning, opførelse af offentlige bygninger som fx skoler, universiteter eller hospitaler samt udvidelse af netværker til telekommunikation.

Wacker Neuson har i de seneste år oplevet en meget positiv udvikling af salgsudviklingen i Rusland. Koncernen vil fortsat have gavn af væksten i den russiske byggeindustri.

”I de næste år vil man opleve betydelig vækst og områder i udvikling i de nordlige og sydvestlige områder af Rusland. Den centrale del af Rusland vil fortsætte sin stabile udvikling, og Sibirien og de yderste østlige områder vil heller ikke være uden betydning,” vurderer Vladimir Terentyev, administrerende direktør i Wacker Neusons russiske søsterselskab.

Store sportsbegivenheder som fx de olympiske vinterlege i Sochi ved Sortehavet og Krasnodar-regionen såvel som VM i fodbold i 2018 sætter også gang i udvidelsen af infrastrukturen. Byggemateriel fra Wacker Neuson blev også brugt til forberedelserne for legene i Sochi. ”Den olympiske by var en af de største byggeprojekter i de sidste fire år," fortalte Vladimir Terentyev. ”Mange byggevirksomheder var involveret i projektet, både nationale og internationale. Der blev anvendt stavvibratorer til betonkomprimering, maskiner til komprimering, belysningssystemer og pumper fra Wacker Neuson."

Der ligger desuden et stort potentiale i store fremtidige projekter for byggemateriel og kompakte maskiner fra koncernen.

Den Føderale Republik Rusland
Hovedstad: Moskva
Officielle sprog: Russisk
Areal: 17.075.400 km²
Befolkning: 143.300.000
Valuta: russisk rubel
Landekode +7

Interview med Vladimir Terentyev, administrerende direktør hos Wacker Neuson Rusland.

Vladimir Terentyev

”Jeg så min første Wacker Neuson-maskine i 1997, det var en pladevibrator. På det tidspunkt arbejdede jeg for et russisk handelsselskab og var på udkig efter en pålidelig leverandør af komprimeringsteknologi. Jeg skrev en e-mail til Wacker Neuson og modtog et svar inden for 30 minutter og et udkast til en samarbejdsaftale kort efter. På denne måde startede samarbejdet. I 2004 fik jeg et tilbud om at starte en Wacker Neuson-afdeling op i Rusland og lede den. Jeg har nu været administrerende direktør for Wacker Neusons søsterselskab i Moskva i de sidste ni år.”

Hvordan har markedet i Rusland udviklet sig?

I de sidste år har det russiske marked udviklet sig hastigt. Vi oplever i øjeblikket en ny industrialisering af landet. Nye små og store industrielle og landbrugsvirksomheder etableres i øjeblikket. Landet fortsætter med at investere i store infrastrukturprojekter. I 2018 afholdes VM i fodbold i Rusland. Det finder sted i 13 byer rundt om i landet. I de næste fem år vil der i Rusland blive bygget 15 kraftværker og tusindvis af kilometer spor til højhastighedstog. Landet investerer også i stor stil i bygning af veje, skoler og børnehaver såvel som i sociale programmer. Dette påvirker naturligvis væksten i byggeindustrien i Rusland og landene i toldunionen mellem Rusland, Kasakhstan og Hviderusland.

Vi oplever således en stigende forespørgsel i næsten hele Wacker Neusons produktsortiment. Produktsegmenterne med særlig stor efterspørgsel er betonteknik, jordkomprimeringsudstyr, kompakte gravemaskiner og hjullæssere. Overflade- og betonvarmere såvel som varme- og belysningssystemer spiller også en vigtig rolle, da vinteren varer næsten et halvt år i Rusland.


Hvilke markedsposition har Wacker Neuson i Rusland?


Wacker Neuson har en meget stærk position inden for betonteknik, jordkomprimering og belysningssystemer. Området med kompakte maskiner er stadig i sin spæde begyndelse i Rusland.
Salgstallene stiger år for år, og vi tager del i denne vækst.


Fortæl os noget om de roadshows, De afholder i Rusland.

På trods af Ruslands størrelse afholder Wacker Neuson regelmæssigt roadshows for at præsentere de mange forskellige produkter for eksisterende og potentielle kunder. Dette kræver alle virksomhedens ressourcer, da vi nogle gange skal rejse 5.000 km for at komme til den by, hvor vi vil præsentere vores produkter. Sådanne events planlægges i samarbejde med vores forhandlere, og vi lægger vægt på at besøge adskillige byer i regionen. I november 2013 præsenterede vi vores varmekanon og luftaffugtere i adskillige byer i Sibirien og Ural.